Games

English? Press the UK flag in the menu bar, on your right.

Al sinds dat de eerste computer bij ons thuis draaide, een Ega PC met DOS en de tekstverwerker WP-51, speelde ik games. Dat begon met die gekke poppetjes van Lemmings, het dozen schuiven met Sokoban en Alley Cat. De PC en de games ontwikkelde zich sneller en gamen werd een langer tijdverdrijf dan een minuut of vijftien. Ik en mijn broertjes speelden Turtles, Stunts en One Must Fall. Op de Amiga speelde ik Street Fighter 2, een geweldige vechtgame waar je nog voor ieder gevecht een stuk of zeven floppy's moest wisselen. Jaren later werden echte serieuze games gemaakt. Ik kan mij nog avonden de eerste Tomb Raider herinneren (stapje naar voren, stapje naar achter, 360 graden draaien en salto naar achter.) of Heroes of Might and Magic II, mijn eerste fantasy game. In mijn 'studententijd' heb ik de overstap gemaakt naar consoles waarbij ik de Playstation 2, 3 en 4 in het bezit heb gehad (PS4 nog steeds). Final Fantasy IX, X en XII speelde ik veel evenals Tekken Tag Tournament en Tekken 4. Hier en daar wat Gran Tourismo en  later voegde ik daar mijn eerste shooter aan toe: Modern Warfare 2. Nintendo consoles hebben ook altijd een aantrekkingskracht op mij gehad. De Gamecube was mijn eerste, al hadden we vroeger wel één Gameboy met zijn drieen en heb ik later wel de NES, SNES en Nintendo 64 in het bezit gehad. Mario Kart Double Dash was voor mij de meeste gespeelde Nintendo game tot ik op de Wii de games van Zelda leerde kennen. The Ocarina of Time en de Twillight Princess heb ik met veel plezier gespeeld. Nu is de console gekte een beetje weggetrokken en ben ik de trotse bezitter van een Playstation 4 en een Nintendo 3DS. De Gamecube met Double Dash staat nog in de kast, want daar hoop zo snel mogelijk mijn zoontje wegwijs op te maken. Van al dat gecomputer is er altijd een bepaalde vraag blijven steken. Een vraag die pas veel later echt beantwoord is. "Wat nu als ik zelf een game zou kunnen maken? Zou dat niet geweldig zijn?!" Een programmeur of artist ben ik niet, maar een game verschijnt als eerst op papier, een samenvatting uitgeschreven als game design document en de storyline als tastbaar verhaal. Daar kon ik wel wat mee. 

 

Game writer

Vanuit mijn achtergrond als scenarioschrijver heb ik contact gezocht met Nederlandse Independent Game Studio (Indies) en aangeboden mee te schrijven aan verhalen. Ik vertelde dat ik in een aantal theaterstukken op mijn naam heb staan en fervent gamer ben en deze twee krachten wil combineren. Zo heb ik een aantal projecten opgepakt tot dit z'n vruchten begon af te werpen. Ik nam grotere klussen aan met meer verantwoordelijkheden en meer creatieve vrijheid. Tot op de dag van vandaag ben ik graag bezig met het bedenken van verhaallijnen, karakterontwikkelingen en dialogen binnen de games. Dit doe ik momenteel als Lead Game Writer bij Team Monkey Studio uit Duitsland, zo nu en dan voor Bigpoint en andere kleinere projecten die u kunt terugvinden in mijn portfolio. Mijn doel is uiteindelijk om mee te schrijven aan triple A games om zo mijn verhalen te delen met gamers over de hele wereld. Die droom is groot, maar soms moet je groots dromen om kleine delen ervan alvast waar te maken.

 

Game Reviewer

Dat ik graag game, dat was wel duidelijk. Een lastige hobby waar veel tijd in gaat zitten die vaak moeilijk te combineren is met schrijven, familie en vrienden... Maar het is o zo leuk! Daarom maak ik op vaste weekendavonden tijd om de nieuwste games te testen, spelen en te reviewen voor één van de grootste Gadget & Game news and review sites van Nederland: Gadget Gear. Ondertussen heb ik daar al een leuk portfolio op mogen bouwen die u via deze link kunt bekijken. Mocht u zelf een game hebben uitgebracht en u wilt graag een onafhankelijk review dan kan ik u helpen. Ik moet u wel eerlijk bekennen dat ik speel en schrijf vanuit mijn passie. Wanneer de game mij dus niet genoeg (na eigen zeggen) past, dan zal ik het ook niet spelen om te reviewen. Dit laatste maakt mijn reviews vaak wel positief, wat prettig is voor u, maar toch onafhankelijk. Als game reviewer ga ik aan de slag met het schrijven van artikelen die een game beoordelen, samenvatten en daarbij natuurlijk ook promoten. Ik zorg ervoor dat iedere nieuwe game die uitkomt nog voor de release datum door mij persoonlijk wordt gespeeld, getest en beoordeeld. Daarna schrijf ik er een uitgebreid verslag over. Plaatst u deze review op een eigen website of blad naar keuze? Dan is dat helemaal prima, vraagt u gerust naar de voorwaarden. Een basis review op een externe website (Niet op Gadget Gear) dan betaalt u mij vanaf € 30,- ex btw per review waarbij ik de game in kwestie mag houden voor mijn verzameling.